Speciální oční třída
Třída je určena dětem se zrakovým postižením a je jedinou třídou tohoto zaměření v Pardubickém kraji. V posledních letech třída sdružuje především děti stižené poruchou binokulárního vidění (tupozrakost a šilhavost). Poruchy binokulárního vidění se u dětí v předškolním období vyskytují poměrně často a zatímco některé oční vady stačí korigovat pouze nasazením brýlové korekce, porucha binokulárního vidění vyžaduje systémovou práci nejen očního lékaře, ale i ortoptisty. Pro léčbu je nejvíce vhodný především předškolní věk dítěte, neboť později zachycené poruchy binokulárního vidění již bývají těžko odstranitelné a leckdy zůstávají po celý život.
Do naší speciální oční třídy jsou děti zařazovány na základě doporučení dětské oční lékařky, která děti pravidelně kontroluje a na základě vyšetření upravuje cvičení očí na přístrojích. Třída je nadstandardně vybavena pleoptickými a ortoptickými přístroji, pomocí kterých zkušená ortoptistka provádí tolik potřebná každodenní cvičení očí. Intenzívním systémem pleopticko ortoptických cvičení na přístrojích se zdárně korigují zrakové funkční poruchy dětí. Při pleoptických cvičeních se okluzí zakrývá zdravé oko, tupozraké či šilhavé oko se nutí rozkoukat. Teprve po pleoptických cvičeních, kdy je oko již „rozkoukané“, nastává systém ortoptických cvičení, jehož hlavním cílem je nácvik správného binokulárního vidění. Správné binokulární vidění je nezbytnou podmínkou prostorového vnímání.
Velmi důležitou součástí ve třídě je působení speciálních pedagogů, kteří provádějí reedukaci zraku hravými činnostmi a práci ortoptistky tak doplňují. Zdraví stojí ve speciální oční třídě v popředí, ale protože jsme předškolní zařízení, speciální pedagogové se starají i o další osobnostní růst dětí. Děti se vzdělávají podle TVP: Putování s časem, který vychází ze ŠVP „Stonožka jde do světa" a zúčastňují se všech akcí, které mateřská škola pořádá. společně se zapojíme do školních projektů: Recyklohraní a Cvičíme se zvířátky.
Výchovně vzdělávací program je upraven tak, aby náprava očních vad zdárně probíhala a aby děti nebyly ochuzeny o žádné aktivity, které jsou v ostatních třídách mateřské školy. Zajímavou aktivitou pro děti na této třídě je i práce na interaktivní tabuli. Předškolní výchova, vzdělávání i každodenní léčba zrakové vady probíhá tedy současně. Výhodou této speciální třídy je i snížený počet dětí (13), který umožňuje větší individuální přístup. Každé dítě v této třídě má svůj IVP (individuální vzdělávací plán), který staví na silných stránkách dítěte.